Monday, 20 February 2012

Rindu Si Pungguk Pada Sang Bulan

perindu setia

pungguk rindukan bulan,
kadang si bulan muncul,
kadang ia sembunyi di balik awan.
si pungguk tetap merindu.

manusia pula kadang lupa;
untuk merindu pada yang tak pernah tiada,
yang kekal, takkan mati.

rindu yang sentiasa berbalas.

dalam gelap malam
siapakah perindu yang setia?
aku kah atau si pungguk?

Friday, 17 February 2012

Ustaz Tak Ramai!

Bismillahirrahanirrahiim...

Ya ni post kedua hari ni... Tak da kerja la tu! Ada! Banyak kerja bersusun ni. Tapi nak jugak!

Baru tadi skype dengan Mak. Sekarang Mak dengan Aimi suka sangat tengok rancangan bersama Uztaz Don kat TV al Hijrah tu. Hari ni Ustaz Don datang Kuching, bagi talk. Tak tahu lah macam mana tiba-tiba;

Mak kata, "Nanti carilah suami macam Ustaz Don".

"Ha? Nanti muka," (buat-buat) terkejut sambil buat gaya ala-ala Ustaz Don.

"Carilah ustaz, boleh bersabar ngan perangai bibah"

"Sampai hati Mak. wuuwuu. Kechak!" sambil buat gaya hati terluka.

dalam hati; Mak, I tengah struggle untuk berubah lah ni.

"Dah ada calon kah?"

"Ha? Tak de lagi. Mak lah cari kan. Hahaha... Eh. Jangan-jangan!"

"Hehe"
(Calon? Yang macam ustaz ke? Keluar lah imej budak al Azhar, budak Indonesia. hahaha... banyak je calon)

"Cari calon dari Uk ke, France ke, Rusia ke... baru smart, Mak!"
...

Begitu lah perbualan skype kami. Haha...

Lawak lah. Tak rasa lawak ke? Banyak orang yang masih anggap ustaz-ustazah tu orang je orang yang soleh. Ye tau, korang tak macam tu... Kita generasi yang berevolusi ;) Nak fahamkan generasi atas bukan senang, kan? Mangsa keadaan. Huuu. Tak pe cuba faham kan sikit-sikit.

Kalau lah ada ibu yang kata kat anak lelaki dia; "Nanti carilah calon isteri yang Ustazah". Alamatnya tak kahwin lah gadis 'bukan ustazah'.

Nope! Bukan salah ibu bapa yang tak faham... Nak cari siapa salah, memang takkan habis masalah.

Siapalah yang taknak suami hafaz al Quran, boleh bercakap depan khalayak, berkepimpinan, boleh bimbing kita menuju Syurga (berjubah, berserban)? Ya, hakikat fitrah manusia itu nak semua yang baik.

Tapi...

Tapi...

Tapi...

Kalau Bib kahwin dengan Ustaz (yang pakai jubah, serban semua tu), agak-agak saudara-mara yang lain boleh terima ke?  Melihat suasana di sana, kalau dibandingkan Ustaz A yang pandai berkata-kata bagi ceramah dengan Engineer muda B (contohnya) yang pandai bermain, bergaul dengan anak-anak muda, boleh melawak dengan mak cik- mak cik, boleh  bersembang dengan pak cik- pak cik; rasanya masyarakat lebih memilih B.
 
Sungguh tidak dinafikan ustaz-ustaz kita sekarang memang memiliki karisma yang cukup menarik dan mudah bergaul dengan anak-anak muda. Ya, lihat saja Ustaz Azhar Idrus dan Ustaz Don. Respect! Malangnya, bukan semua kita berprofession ustaz-ustazah. Ibu bapa pun kebanyakkannya menggalakkan anaknya menceburi bidang sains dan ekonomi, kan? 

Berbalik kepada kisah pemuda B. Tak habis lagi. Keterampilan B (of course tidak melanggar syariat) menyebabkan dia mudah bergaul dengan masyarakat sekeliling... dan orang sekeliling akan mudah menerimanya. Jadi, dia boleh 'pancing' beberapa orang untuk duduk bersama membina jiwa! Dan bukannya hanya memberi ceramah, tanpa ada pemantauan yang berterusan!

Ooh... orang yang berbulatan gembira la ni?

Uhuk... uhuk... Ya, itu lah...

Jadi apa pulak kaitannya pemuda macam B dengan perkahwinan Bib?

:)

Tujuan hidup bukan nak berumah tangga semata-mata. Dia bukan sekadar orang yang menangggung nafkah, atau orang yang bertahan dengan kerenah Bib. Sebab dia bukan untuk Bib seorang. Dia untuk keluarga, dan satu komuniti. Tak beerti kalau ada suami soleh yang sejuk mata memandang, tapi tak musleh; tak bisa men'soleh'kan masyarakat. Soleh wa musleh. Baik dan membaikkan. Biarlah tak da tittle ustaz, asal masyarakat bisa mendengar dan menerima mesej islah itu. InshaAllah.

Mak!! Bib akan dapatkan calon menantu yang boleh membawa kita semua ke syurga. Ya, satu kampung kita bawa sekali.

Err... beratnya. Ni yang susah nak kahwin ni. Eh. Jodoh Allah tetapkan. :)

Allahualam.

Thursday, 16 February 2012

Changing

Bismillahirrahmanirrahiim...

(seakan bernyawa)

:) Assalamualaikum... Salam Penghulu Hari

(salji turun lagi. boleh dikatakan ini frasa ketiga)

Report dah siap semalam. Maka dengan rasminya...Cuti!! Tapi harap amalan-amalan lain tak cuti. Tarbiyyah dzatiyah. tu yang kena diperhebatkan cuti ni. InsyaAllah. Mulai sekarang akan ada banyak perubahan. Rumah baru... Kawan-kawan Toyama lain pun banyak pindah rumah... Lepas tu, nanti Anis dan Yan akan masuk Niigata University. Walaupun dieorang tak masuk sini, tapi kiteorang jiran!! Mungkin lebih senang kalau jauh:) Boleh pergi sana nanti:) Lepas tu harap sangat Allah membuka hati seorang kakak ni. Nanti dia boleh pimpin seorang lagi insan... Kami nak redha Allah :')

Cuti ni plan nak update Page yang sebaris dengan Home. Banyak yang nak tambah. Ingat nak tambah Ayat Cinta Allah ;) boleh la merajinkan diri buka tafsir setiap hari. InshaAllah~ Mungkin akan jalan-jalan dalan Jepun. Tapi tak tau lagi bila. Nak saving duit. Kena fikir masa depan mak bapa... hoho... Lepas tu, kakak tak tau lagi dia stay ke tak... wishing the best for her! 

Banyak perubahan yang nak kena buat... Sebenarnya semua tu kena bermula dalam diri Bib sendiri. Allah, pinjamkan aku secebis kekuatan untuk terus melangkah.





"Truly, God does not change the condition of a people until they change what is in themselves." [Quran 13: 11]

The Prophet Muhammad (Allah bless him and give him peace) is reported to have said,
"The believer is the mirror of the believer." 
[Abu Dawud, and others]

Wednesday, 15 February 2012

Doktor Harus Sihat!!

Bismillahirrahmanirrahiim... 

Alhamdulillah. Cuti. Tapi report still ada, kena hantar hari ni. 

Haritu pergi somewhere. Mencari tarbiyyah di sana. Mungkin jadi penguat diri yang lemah. Tak tipu yang Bib jeles tengok kawan-kawan pergi jaulah, melihat negara orang... Sampai mimpi-mimpi malam tadi :') 

Tapi duduk dalam lingkungan akhwat kat sini pun dah cukup baik untuk Bib sejujurnya... Makan sama-sama. Tadabur filem sama-sama. Nanti akan ada something kat sini :) Tak sabar nak jumpa akhwat ramai-ramai. Dalam minggu ni banyak dapat tarbiyyah. 

Selasa haritu dengar kuliah ummi. Lebih kurang maksudnya; 

Kalau kita still sanggup melakukan maksiat, maksudnya kita masih belum menjaga Allah. Kalau kita tak jaga Allah macam mana Allah nak jaga kita. Kita minta padaNya, tapi kita dengan penuh noda bermaksiat depanNya. (ok part belakang ayat tambah) 

Pastu tadi baca post Ustaz Hasanudin. Maksud lebih kurang begini; 

Kosongkan hati. kosongkan hati supaya Allah boleh hadir dalam hati kita. Rumah yang penuh gambar makhluk lain malaikat tak nak masuk. Ini kan pulak Allah yang kita hadirkan dalam hati yang penuh patung berhala (ilah selain Allah). 

Aku tahu hati itu satu, 
namun masih banyak sesuatu dalam hati. 
Entah apa yang aku bagi makan. 
Haih sakit sungguh hati ini. 
Berusaha membersihkan hati, 
mengisi ia dengan Rabb yang satu. 
Agar bisa ku pulangkan dalam keadaan suci 
ketika menghadap Ilahi. 

Menulis di rumah akhwat :)

Sunday, 5 February 2012

Ku Hantar ke Corong Langit Secebis Harapan

Bismillah...

Being honest, I really want to go to Indonesia and Egypt. NAAAAAAAK SANGAT.. wuu... nangis (tak pernah tipu kalau Bib cakap Bib nangis!) Apakan daya kekangan mak dan kesuntukan duit... Masih berharap keajaiban akan berlaku walau di saat akhir. nangis lagi...

AH. Di mana saja Allah akan bagi tarbiyyah. Di mana kita berada di situ tarbiyyah terbaik akan kita perolehi kalau mahu berfikir. Ya, cuba sedapkan hati sendiri... Namun, mengharapkan jangkaan yang terlalu tinggi dari seseorang hamba untuk memberi tarbiyyah dan menceetus fikrah dalam diri kadang-kadang menemui kegagalan. Seperti kekecewaan Bib malam tadi. Kerana mereka juga manusia biasa! Bukan Muhammad SAW. Dan Allah adalah sebaik-baik Murabbi.

Indonesia dan Mesir... kerana Bib mengharapkan sesuatu yang boleh mencetus 'spark' dalam melajui jentera dakwah dan tarbiyyah, serta mampu meninggalkan jahiliyyah dalam diri. kerana diri ini tak punya masa lagi... nangissssssss... 'Melihat' mereka ke Mesir, 'meninjau' mereka di Indonesia membentak hati untuk ke sana. Di sini (walau pasti tetap saja berbeza), pasti tidak akan dibiarkan begitu sahaja...kan? nangis lagi...

Ingin sekali menjejak tanah itu... Mekah, Madinah, dan Baitulmaqdis... andai Bumi Ikhwan dan Serambi Mekah belum ku jejaki... Allahu Rabbi... dan Palestin... meraka yang berpeluang ke sana benar-benar yang terpilih... sampaikan hamba ke sana.

Ya Allah
banyaknya dosa hamba yang melambatkan
hamba untuk terus melangkah.
Ampuni hamba...
Ya Allah
hamba tahu Engkau sentiasa Berikan
yang terbaik untuk hamba.

Ya Allah
hamba masih mengharapkan keajaiban Mu
yang bisa melajukan hamba ke haadapan dalam jalan ini.

Minggu last exam. Lima subjek. Moga Dia sudi memberi kekuatan pada hamba yang hina. Masih mujahadah merawat kondisi hati yang bernanah. Mengutip sisa-sisa tarbiyyah di musim sejuk...

Faghfirli ya Allah. Faghfirli. Faghfirli.

Saturday, 4 February 2012

Dari Kekasih Untuk Kekasih

Sungguh aku mencintai
Sungguh aku merindui
kamu kekasih.

Tatkala kerana cinta mu
yang tulus suci,
jutaan jiwa sanggup berkorban
biar harta, tenaga, masa
hatta nyawa melayang...
demi menyambung cinta ini.

Dan saat ini,
aku kekasih mampu menghirup
wangian cinta itu.

aku kekasih ingin menjadi 
sebahagian dari jutaan jiwa
yang menyambung perjuangan ini.

Andai Anas mengimpikan, "Akulah pembantu kecil mu"...
Aku mendambakan, "Akulah kekasih kecil mu".

Namun jalan ini bukan mudah,
mereka yangg dijanjikan bersama mu
bukan calang-calang...

Maka aku belajar untuk jadi kekasih
yang bisa menyebarkan cinta ini ke segenap isi bumi.

Aku kekasih ingin bersama mu kekasih,
bertemu dengan yang Maha Pengasih.

Ya Habibullah,                         
Ya Rasulullah,                         
selawat dan salam ke atas mu.

Thursday, 2 February 2012

Lagi Tarbiyyah Di Musim Sejuk

Satu.
Tak suka jatuh
sebab malu kalau orang tengok...(?)

Kalau takde orang,
tak pe ke kalau tak berhati-hati? ...

Kalau jatuh...
Tiada siapa yang menghulurkan tangan.
Kalau jatuh di khalayak,
mungkin ada tangan yang menghulurkan tangan.
...ukhuwah.

Dua.
Bandingkan,
Monyet A di atas pokok dalam angin yang sepoi-sepoi bahasa
atau
Monyet B di atas pokok dalam angin yang bertiup kencang...

Monyet A dalam zon selesa bisa saja jatuh andai terleka.
Monyet B dalam dugaan yang dasyat pasti berpaut teguh pada pokok...
atau bisa saja terjatuh andai mengalah.
There was an error in this gadget