Thursday, 19 April 2012

Jiwa Palestina

Aku tekan satu persatu hurufnya pada papan kekunci ini.
P.A.L.E.S.T.I.N.A

Aku lihat lagi
yang sudah ku ketahui
memang begitulah keadaannya.

Kerana satu tugasan
aku kuatkan hati melihat
kesengsaraan di sana.

Jutaan saudaraku mati di sana
berjuang melawan zionis.
MATI.

Bila masaku ya Allah?
Bila masaku?

Aku ingin mati seperti mereka.

Tapi INIlah jihad kami.

Ya Allah,
pinjamkan aku kekuatanMu.
Sabarkan aku.
Matikan aku dalam jalanMu.
Matikan aku dalam kecintaan padaMu.
Matikan aku dalam dakapan kasihMu.

Sunday, 15 April 2012

Belum Masanya

Alhamdulillah wastaghfirullah

Ada banyak perkara yang kita kena korbankan...
Jangan dituruti keinginan nafsu.

Hari ni boleh je batalkan janji semata-mata untuk tengok sakura yang sedang mekar kat Toyama.
Semua orang pasti teruja bila sakura mekar. Lagi-lagi musim mekarnya hanya seminggu.

Tapi Allah kata; tak! Sakura bukan untuk Bib nikmati sekarang. Bib ada bannnyakk kerja yang kena habiskan.

Kalau kita terlaka hanya dengan kecantikkan dunia, kelak di akhirat kita tak boleh nikmati yang lagi best!

Ternanti-nanti masa untuk bersama sakura. Masa rehat.

Ternanti-nanti masa rehat yang sebenar. Kalau tak buat sungguh-sungguh sekarang, macam mana nak rehat kelak?!

Tarbiyyah pertama di musim bunga :)


Bekerja dengan haiwan laut hari ni :D


Sunday, 8 April 2012

Aku Kata, Aku Mahu, Aku EGO

Minggu-minggu untuk menyusun sudah berlalu,
Susun atur rumah
Susun atur jadual
Susun atur manusia.

Mengharap rumah berfungsi seperti layaknya...
Mengharap semua kerja terlaksana dengan baiknya...
Mengharap manusia terbina mengikut fitrahnya...

Aku mahu A.
Tapi mungkin mereka rasa B lebih baik.
Lalu Allah tetapkan C.
Maka siapa antara kita akan ikhlas menerimanya?
Hidup ini,
tidak habis ujiannya.
Bila berakhir,
maka terpisah roh dari jasad.

Aku mahu cepat melihat hasil.
Tak pernah sabar.
Kalau hasilnya mudah saja,
tiada erti perjuangan
tiada erti pengorbanan.

Manusia.
Dan Tuhan yang menciptakannya.
Aku 'mahu' manusia itu,
tapi 'lari' dari Tuhannya...
Tuhanku. Aku egois.

Aku 'berkecil hati' bila mereka menegur.
Kenapa?
Mungkin pernah aku mebesarkan diri. Angkuh. Mendabik dada.
Aku egois.



Faghfirli ya Allah...

There was an error in this gadget