Monday, 23 May 2011

Ya Rasulullah

istighfar...

Lamanya Bib dalam keadaan lemah semangat. Huuhh!! di manakah umar-ku, di manakah kekuatan ku?! Huhh peningnya bagaimana harus aku berkata-kata agar ucapan disenangi orang lain. Peningnya bagaimana harus aku sampaikan risalah Rasulullah tanpa ada yang tersinggung. Peningnya bagaimana itu dan ini... Itulah yang selalu Bib fikirkan...

Ya Allah Tuhan yang berkuasa, Tuhan yang memelihara, peliharalah lidahku, kata-kataku, penulisanku, akhlakku agar mudah aku menjalankan tugasanku dalam mengagungkan Mu ya Rabb .

Haih adakah Bib perlu mengalah? Tidak sesekali! Al Quran tidak menagajarkan begitu. Usah pedulikan apa kata mereka? Tidak! Orang Islam itu sensitif, peka dan ambil peduli. hmm... mungkin menyendiri buat sementara waktu keputusan yang terbaik. Menyendiri untuk mencari di mana silap, untuk memperbaiki diri, menyendiri untuk belajar lagi bagaimana Rasulullah menarik hati-hati para sahabat, menjadikan mereka senang dengannya. 

Sungguh telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (iaitu) bagi orang yang mengharap rahmat Allah dan kedatangan hari kiamat dan yang banyak mengingati Allah.
al ahzab 33:21

Rasulullah. Itu caranya. Mudahan dalam Bib menyendiri lebih banyak Bib belajar mencintai baginda, belajar mengikut cara didikannya. Sabar dalam dakwah, sabar dalam mencari tarbiyyah diri.

2 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. ehh..hihi... syafa salah faham ni... xpe2. actually lebih kepada kekurangan diri bib. bukan org kat sini... tq syafa!^^

    ReplyDelete

There was an error in this gadget