Thursday, 25 October 2012

Dua Hati


Bila dua hati memendam rasa,
Satu tunggu satu,
Tiada kata pujuk rayu...
Meski dinanti pagi ke malam.

Minta difahami isi hati,
Tapi diluah pun tidak,
Ditelan sendiri- makan hati...

Terus-terus pendam rasa.

...

Murobbi juga mutarobbi.

Di situ, ada sesuatu.

...

Dua hati
Percayalah pada Ilahi.

Dia jaga kedua hati.

...






Terima kasih kepada yang sudi.

Friday, 12 October 2012

22 Tahun

Bismillah~

Excited sorang-sorang tunggu detik ni.. 27 Dzulqaedah.

Sebab pertama kali countdown hari lahir sendiri.. Sebelum ni selalu terlepas. Terlupa.

Tak tahu lah ya kenapa excited sangat... Tunggu tarikh ni dari haritu.

Kalau nak dibandingkan usia dengan amal; memanglah tak sepadan. Ibarat macam tin buskut yang hanya tinggal sisa-serpihan biskut. Tin tu umur, dan sisa tu amal. Haih... Sedih kan..

Tak tahu lah kenapa orang sambut hari lahir. Takpe lah...

22 tahun. Semoga Allah lanjutkan usia untuk aku bertaubat dan beribadat, dan matikan aku hanya dalam redha Mu ya Allah.


Wednesday, 10 October 2012

Indahnya

Bismillah...

Celik saja mata dari tidur, sudah mampu berbuat seperti biasa. Tersenyum bagai.

Ya. Indahnya melupakan kesalahan orang lain. Tidak. Yang lebih tepat; indahnya berbaik sangka... :)

Masih terus bertarung dengan perasaan.. Hendak itu dan ini.

Hati. Kalau saja aku mampu melakarnya... Tentulah hodoh sangat rupa hati ini. :'(

Menilai diri di hadapan Allah. Sungguh hina... Benar-benar hina. Tak layak rasanya untuk menerima banyak...

Hanya Engkau yang Maha Tahu samada hamba mencuba atau tidak.

Ketepilah penilaian dan pandangan manusia...

Kerana itulah, aku hanya layak menerima ini dan itu.

Ah. Walau di mana kita pikul sebuah amanah, laksanakan dengan ikhlas...

Walau apapun takkan mampu mengguriskan hati yang ikhlas..

...Indahnya kembali...

Minta maaf. Sangat random.

Ku pejam dalam istighfar.
Malam :)

Monday, 8 October 2012

Redha

Bismillah

Redha itu puas hati... Bukan pasrah.

Dalam jalan ini; kerap sekali (barangkali) hati kita dilukai...

Maka perlu banyak menelan yang pahit, menahan rasa- sabar.

Mungkin kita seorang yang baran... Tapi demi menjaga sebuah kesefahaman, seolahnya air mata bisa memadamkan apinya.

Kisah air mata bukan pada semua orang kita mampu bercerita... Atau bukan pada sesiapa pun... Kerana mungkin kita hanya mahu mendengar tindak balas apa yang kita suka dari si pendengar cerita.

Siapa pening kepala maafkan bib.


Cuba untuk berpuas hati. Dan semoga Dia pula meredhai.

Nota 1: Terima kasih Allah kerana menggerakkan hati anak-anak ku untuk perjalanan ini.. Memang sebuah hadiah istimewa.

Nota 2: 4 hari lagi. Ingin benar kembali di sisi Mu :') Mohon mata ku terpejam dalam bahagia.

Wednesday, 3 October 2012

Suka Curi Tulis Bila Sempit

Bismillah.

Betapa aku ingin menulis lagi.

Esok hari untuk mengerah tenaga. Siangnya penuh dengan 5 kelas, malamnya pula 4. Mungkin satu tak boleh kuhadiri.

Ini pun curi tulis, sambil siapkan nota untuk malam esok. ciiiiit.

Maka untuk sedikit santapan- ini yang aku nukilkan beberapa hari lepas;

Tetap Berharap

Di setiap hembusan nafas
walau sebagai siapa dirimu ketika itu
ketahuilah Allah bersamamu.

Setiap lain ketika
boleh jadi pandanganNya padamu berbeza.

Tapi tetaplah berharap setiap ketika
Dia hanya memandangmu dengan penuh kasih dan cinta.

15 Dzulqaedah 1433H
...

Struggle for another 9 days.




Kenapa tarikh ni? :) Nantilah, insyaAllah.


oh, It's autumn here.

There was an error in this gadget