Friday, 30 September 2011

Bismillahhirrahmanirrahim

Hidup sebagai ghurabaa memang payah
Perlu banyak mujahadah dan tadhiyyah

Sayapnya patah tapi mereka harus terbang bersama..

Situasi dia selalu berbeza-
kadang terasa beratnya beban yang ada-
kerana enggan ketinggalan mengejar cita...

Sayapnya patah tapi tekadnya belum merendah...

Aku berada di sini atas kehendakNya
Dan kerana itu aku layak diuji...

Allah, aku sentiasa mencintaiMu
Dan Engkau lebih menyayangiku dari diriku sendiri...

Wednesday, 28 September 2011

Tazkirah


Jangan kamu risau dengan penderitaan,
kerana ia bukan dosa..
Jangan sedih dengan kesusahan,
kerana ia bukan kesalahan..
Risaulah dengan dosa kamu..
Bersedihlah dengan ibadah kamu yang
tidak sempurna..

Sunday, 25 September 2011

Buat Muslimat

Bismillahirahmanirrahim


Perempuan yang suci
Adalah perempuan yang dijaga oleh Allah
Tidak sedikit pun Allah membenarkan
Mana-mana lelaki ajnabi yang fasik menyentuh dirinya
Walaupun hatinya…
Kerana Allah teramat mencintainya…

Tetapi andai kita bergelumang
Dengan cinta lelaki yang palsu imannya

Di mana Allah untuk menjaga kita
Allah seakan melepaskan kita
Kepada seorang manusia
Yang lebih banyak mengecewakan kita

Jika Allah datangkan kesedaran dalam diri
Supaya meninggalkan cinta seorang lelaki yang munafik
Itu bermakna Allah mahu mengambil kita kembali
Untuk dijaga-Nya, dilindungi…

-Salwa Nik Jamaludin-

Monday, 19 September 2011

SAKURA


Gugurlah seperti gugurnya Sakura ...

"O tranquil soul! Come back to your Lord, -- well-pleased and well-pleasing! Enter then among My servants, and enter My Paradise!''al Fajr 27-30

Saturday, 17 September 2011

No like button

Ini nota random...

Bismillahirrahmanirrahim

Pernah tak terfikir bahawa ibadat yang kita lakukan boleh jadi lebih dari keperluan biasa? (ape yg bib merepek ni??) ianya menjadi keperluan dakwah. Keperluan untuk orang lain turut taat kepada Allah dan tkdak menghalang kita untuk mengajak orang taat kepada Allah.

Kalau kita solat, solat kita membuatkan orang sekeliling kita, orang yang kita sayang ingin tahu tentang Islam dan tak pula menghalang kita untuk menjalan kerja kita.

Dan...

Kalau kita NIKAH, pasangan kita tolong support bagi ISK, bercerita tentang hakikat manusia. Dan kita tak teRASA tersekat untuk pergi join program KITA...

Bib saying about nikah???

Yup macam yang dikatakan tadi, lebih dari keperluan biasa.
Tapi masih belum tiba masanya;)

Dokongan dan CINTA ini lebih penting berbanding cinta dunia. Keperluan yang luar biasa mengajar untuk redha kepada Allah...

Yup. Nak share kat fb tapi better di blog sebab takde butang suka. Bukan untuk di'like'. Sekian.

Friday, 16 September 2011

Senyum

ALLAAH ghayatuna, ARRASUL qudwatuna, ALQURAN dusturuna, ALJIHAD sabiluna...

Ini adalah nota ringkas... untuk Bib kenang dan jadi penguat tekad di jalan ini.


Dua hari yang lepas Mak menegur Bib yang sedang menghadap lappy (lap top);
"Haa...mula lah tu...Senyum, senyum... Tengok ape tu?"
Dia tersengih.

Eh. Baru perasan. Bib tersenyum...
"Takdelah...ni bace mesej".
Persoalannya, mesej siapa yang membuatkan Bib tersenyum :)

Dan dari ayat Mak, "...mula lah tu...", menunjukkan perbuatan yang Bib ulang, perbuatan yang pernah Bib buat dulu.

Tapi dulu dan sekarang berbeza...Cukuplah dengan mengatakan bahawa yang membuatkan Bib tersenyum sekarang ialah...



AKHWAT

love them fillah <3

Tuesday, 13 September 2011

Saturday, 10 September 2011

Apa Maknanya Aku Melangkah? #2

Bismillahirrahmanirrahim


Dalam kesedihan pasti Allah berikan sesuatu yang lebih bernilai. Lurus... Apa nilai tarbiyyah yang Bib dapat dari penat lelah berjalan ke sana ke mari?


Paksi Cinta Ini
Cinta kali kedua menyaksikan Bib agresif dalam jalan ini. Darah muda :) dan sentiasa...mudah melatah. Mudahnya mengatakan pada diri 'Aku sayangkan perjuangan ini' tapi dalam hati apa isinya? Pergi di kebanyakkan majlis ilmu, namun sebahagian hati yang dibawa sedar atau tidak diisi dengan cinta yang lain. Mana paksi cinta ini sebenarnya?

Mana cinta kali pertama? Waktu sekolah menengah...tapi ditinggalkan 'atas pilihan sendiri'. Alhamdulillah berjumpa kali kedua. dan kali ketiga...
Cinta kali ketiga... tempat yang Bib tuju tempat yang biasa dulu... namun asingnya pada hati...memang berbeza. Cinta kali  ketiga menuntut hati agar suci dari cinta nista (yang dikenal pasti)...TAK...tak kata yang hati ini benar-benar bersih... Bib tahu penyakit yang masih ada padanya dan Allah lebih tahu.... dengki, riak, takbur amarah. mungkin... paling tidak kali ini Bib tahu bahawa hati itu harus dibersihkan dari cinta manusia...Allah jadikan kekecewaan untuk bib mencari paksi cinta sebenar...penuh air mata...
Cinta kali keempat, kelima, kali keberapa sekalipun andai Allah jadikn air mata kecewa itu titik tolak meraih cinta sebenar, sanggup hingga hati ini menemui Tuhannya dalam keadaan suci...
Tapi takkan sanggup andai Allah tinggalkan terus...terumbang ambing...huu~ paksi cinta...the biggest point

Sabar-Iman-Faham...?
Ni la dia...penyakit hati...waktu betulkan phone aritu, mudah sangat putus asa. Perkara kecil, tapi... cepat melatah...
"huhhh, nape xleh lagi ni"
"jap ae biar akak try..."
"huuuuu..xleh"
"sabar, cuba lagi, tunggu sekejap lagi"
hug-calm...
Memang susah nak hilang penyakit ni ;( gelabah, serabut...hu..malu sendiri. Masih mencari 'ke-ter-lebih-an' dalam diri yang perlu di'kurang'kan... sentiasa semak diri kita...

Dan sabar dalam perjuangan...

Rantaian Cahaya
Indonesia, France, UK, Mesir, Jepun, China, Korea, Ireland, Rusia dan lain-lain. dari kawasan berbeza namun bangsa yang sama. Belum campur lagi bangsa lain serata dunia. Itu yang Allah kumpulkan dalam satu masa... Syahdu tak terkata... hidayah Allah serata dunia...

Dengar banyak orang seni yang mendapat hidayah...Dia, dia dan dia. And one of them, with us ^-^

Jumpa orang yang dah lama dirindui... salah satu sebab kenapa Bib 'suka' KL. 'Salah satu rumah' di sana. Love them fillah so much...



Apa lagi nilai tarbiyyah yang bib peroleh..hmm tanpa sedar apa lah nilainya... biar sedikit namun di-kunyah-hadam dengan sebaiknya. InsyaAllah... Maaf pada diri sendiri terutamanya atas kelewatan ini =_="

Allah, tsabatkan kami di jalanMu.
"tsiqah kepada Qiadah, tsiqah kepada Manhaj, tsiqah kepada Junud, tsiqah kepada diri sendiri"

There was an error in this gadget