Monday, 30 July 2012

Buta Yang Tak Terpimpin

Bila mata hatinya rosak;
cahaya kebenaran tidak lagi terlihat...
Jadilah dia buta, ke kiri kah? 
ke kanan kah?
Lalu si kafir memimpinnya ke jalan kelam...
Dia kata dia nampak, namun dia buta sebenarnya...
Kaca mata apa yang diberikan padanya?
Maka si ayah pun sukar memimpinnya pulang...
Hanya saja rahmat Tuhan yang memungkinkan dia kembali... 

7 November 2011, 9:41 malam.
...

tentang seksualiti merdeka. oh malaysia ku!
misi mengumpul karya bersepah #2



...
HATI. tentang sesiapa saja. tentang diri. hanya saja rahmat Tuhan yang memungkin aku kembali,

bila Dia inginkan aku untuk kembali.

...
Satu pertiga yang kedua, lihat yang satu... pasti banyak nikmat yang telah kita mungkiri.  
maka apa lagi yang kita mahu??

Faghfirlana ya Allah.

Sunday, 29 July 2012

Syair Rimba

Bila kuasa pada perhitungan kau seakan mengugat,
kau dendang syair dusta- kata kau; pasti akan kukota.
Tapi unggas pun malah menutup telinga- sumbat padat.
Syair-syair menyesakkan dada- tapi masih didengar paksa!

Merunsing- tiada selesa lagi.

Dulu suara rimba tak kau dengarkan,
hanya selalu berlagak raja-
padahal rimba sudah dikuasa.
dan engkau malah tidak mampu kuasai dirimu.

Maka rasalah,
yang benar berkuasa sentiasa mendengar suara rimba,
Reranting, dedaun, angin, tanah- sudah tak tahan.
segalanya mahu menelan suara kau yang angkuh.

Mungkin kau sudah perlu sedar,
lagu- musik- kau harus sama seperti rimba.
Mari sama nyanyi syair rimba-
sudahlah kau dendang syair dusta- berlagak raja.
Mari tunduk patuh pada Raja;
mengakulah diri hamba.

29 Julai 2012, 10:54 malam.

...
Tentang kita; hamba yang selalu angkuh. Syair kita adalah apa yang kita perbuat.

Saturday, 28 July 2012

Dekat; Untuk Mak Ketika Selamanya

Cantik kan langit Allah?  

Allah ciptakan alam ni indah,

agar tenang hati manusia yang gundah...
Walau kita kehilangan seseorang,
banyak lagi nikmat yang Allah bagi untuk kita.
Tertutuplah semua pintu rezeki bila sampai ajal kita,
terbuka pula pintu-pintu syurga untuk kita masuki.

Sayang kan Allah hambaNya?


Allah sayang hambaNya...

lebih dari seorang ibu sayangkan anaknya
lebih dari seorang anak sayangkan ibunya...
Semoga kita orang yang terpilih untuk memasuki syurgaNya.

Dan sungguh, Kami telah menciptakan manusia,
dan Mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya,
dan Kami lebih DEKAT kepadanya
daripada urat lehernya.
-Surah al Qaf 50:16
Buat Mak yang dikasihi...
Sungguh Allah menyayangi Mak,
kerana itu Allah memilih Mak untuk DEKAT denganNya,
kerana itu Allah mengurniakan Islam untuk kita.

Allah itu sayang hambaNya.
Semoga Dia beri kekuatan untuk kita terus mentaatiNya.

Sayang Mak.
Semoga dengan setiap ujian, kita semakin dekat padaNya.


26 Jun 2012, 8:25 malam 






Ketika itu, dan ketika selamanya... dekat.

Misi mengumpulkan karya bersepah.

Friday, 27 July 2012

Tazkirah Ramadhan: Taufiq. eh.

Bismillahirrahmanirrahiim

Tazkirah Ramadhan
Menurut kitab Jauharah Tauhid, taufiq ialah sesuatu yang diciptakan oleh Allah SWT yang mendorong seseorang itu untuk melakukan kebaikan jika perkara tersebut berada di dalam dirinya.

Taufiq tidak akan diberikan oleh Allah Azza Wajalla melainkan hanya kepada mereka yang bersungguh-sungguh mengabdikan diri dengan rasa kehambaan demi mendekatkan diri kepadaNYA.

Menurut Ibnu Qayyim al-Jauziyah terdapat enam perkara yang menyebabkan tertutupnya pintu taufiq. Perkara-perkara tersebut adalah seperti berikut :

1) Sibuk dengan nikmat tetapi tidak mensyukurinya.

Rasulullah SAW. bersabda yang bermaksud : "Siapa yang tidak bersyukur dengan pemberian yang sedikit, dia juga tidak akan bersyukur dengan pemberian yang banyak. Siapa yang tidak mensyukuri manusia, bererti dia juga tidak mensyukuri Allah. Memperkatakan nikmat Allah adalah tanda syukur, dan mengabaikannya adalah kufur. Berjemaah itu dirahmati, sedangkan berpecah belah itu mengundang azab".
 [HR Ahmad dalam Musnad Ahmad]



2) Ghairah mencari ilmu tetapi tidak beramal.

Dari Usamah bin Zaid, dia berkata; aku pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda, "Pada hari kiamat nanti akan ada seseorang yang didatangkan kemudian dilemparkan ke dalam neraka. Isi perutnya terburai, sehingga ia berputar-putar sebagaimana berputarnya keledai yang menggerakkan penggilingan. Penduduk neraka pun berkumpul mengerumuninya. Mereka bertanya, ‘Wahai fulan, apakah yang terjadi pada dirimu? Bukankah dahulu engkau memerintahkan kami untuk berbuat kebaikan dan melarang kami dari kemungkaran?’. Dia menjawab, ‘Dahulu aku memerintahkan kalian berbuat baik akan tetapi aku tidak mengerjakannya. Dan aku melarang kemungkaran sedangkan aku sendiri justru melakukannya’".
[HR Bukhari dan Muslim]



3) Bersegera melakukan dosa tetapi mengakhirkan taubat.

Rasulullah SAW bersabda maksudnya : "Seandainya kamu melakukan perbuatan dosa sehingga dosa –dosamu mencapai setinggi langit, kemudian kamu bertaubat nescaya Allah akan mengampuninya (menerima taubatmu)". 
[HR Baihaqi]

Dalam hadis yang lain Nabi SAW bersabda maksudnya : "Seorang yang bertaubat dari suatu dosa seakan-akan tidak pernah memiliki dosa".
[HR Ibnu Majah]



4) Bersahabat dengan orang soleh tetapi tidak mencontohinya.

Nabi SAW bersabda maksudnya : "Seseorang yang duduk (berteman) dengan orang soleh dan orang yang jahat adalah bagaikan berteman dengan pemilik minyak wangi dan tukang besi. Jika engkau tidak dihadiahkan minyak wangi olehnya, engkau boleh membeli darinya atau sekurang-kurangnya dapat baunya. Adapun berteman dengan tukang besi, jika engkau tidak mendapati badan atau pakaianmu hangus terbakar, paling kurang engkau dapat baunya yang tidak elok".
[HR Bukhari dari Abu Musa]



5) Dunia ada di belakang tetapi mengikutinya.

Dan jika kamu mengikuti kebanyakkan orang di bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkan kamu dari jalan Allah. Yang mereka ikuti hanyalah sangkaan belaka dan mereka hanyalah membuat kebohongan.
[al An'am 6: 116]



6) Akhirat ada di hadapan namun membelakanginya.

Dan pada hari itu diperlihatkan neraka Jahana; pada hari sedarlah manusia, tetapi tidak berguna lagi baginya kesedaran itu. Dia berkata, "Alangkah baiknya sekiranya dulu aku mengerjakan (kebajikan) untuk hidupku ini".
[al Fajr 89: 23-24]




ini nota ringkas, Bib petik dari blog febret; Cemerlang...


asyik ulang-ulang dengar bacaan al fajr oleh syeikh hani ar rafai..
Lagi sikit untuk masuk fasa seterusnya.

Moga kita menjadi manusia yang bersyukur,
dengan status hamba.

Allahualam.

Wednesday, 25 July 2012

Yang Dirantai Bukan Keampunan

Ketika yang dirantai tidak lagi membisik ,
yang tinggal hanya aku- berdiri sendiri,
maka jatuhku juga sendiri.

Ketika semua pintu nikmat dibuka,
Ada yang mampu senyum gembira,
Ada pula menangis hiba-
menyesali salah laku terhadap nikmat kurnia.

Tatkala satu pertiga ini merupakan nikmat,
bukan banyaknya nikmat yang ku pinta,
tapi mohon dihapuskan dosa maksiat,
bawa ku semula pada cahaya.

Sejauh mana ku pandu ramadhan ini?

...

Ghuraba. Gila. Ghairah. Dan. Gelojoh.
Empat perkara bermain dibenak rasa-
memaknakanya pada jalan cinta ini.

Akan datang barangkali...

Cukup.

Walau hati masih mahu bicara,
biarkan tulisan mematikan kata.

Thursday, 19 July 2012

Masihkah ada hati?

Bismillah

Asal sedih je, tulis kat blog.. :(

Dah berapa lama merasakan ketiadaan hati T-T

Reply mesej orang pun memang rasa hambarnya...

Bib ok ke?
Ok je, akak...
Suara macam tak sihat.
Sihat je...

(suara HATI orang yang arif saja bisa mendengar >.<)

Cuma sekali sekala kena berlakon riang, kuat dan ok terutama dalam 'kerja'.
Professional kononnya...

Tadi terasa dengan kata-kata seseorang (lelaki). Yaah... Memang wujud lelaki cakap lepas. Dia memang begitu atau bib yang terlalu sensitif?

Lagi setahun untuk bersabar... Tahun lepas pun cakap benda yang sama... Huuk T^T haaaaaargh menanti satu keharusan...

Terima kasih lah kat orang yang membuatkan bib menangis sebab terasa.

Tak apa lah terasa, paling tidak tahu diri masih ada hati... Walaupun terluka.

Semoga diri sendiri tidak menganiaya orang lain dengan kata-kata...

Kata-kata tu sangat tajam, bisa melukakan saudara kita.




Ooh.. Ahlan wasahlan dan terima kasih kepada sahabat yang baru mengikuti blog bib. Beginilah... Tiada apa. Tidak mampu memberi banyak... Maka maafkan bib :')

Wednesday, 11 July 2012

Kenapa Allah Sayang?

Alhamdulillah wastaghfirullah.

Banyaknya nikmat yang Allah bagi walau dalam masa seminggu! Satu yang boleh Bib beritahu kat sini... Alhamdulillah, abang Bib dapat tawaran ke UK! ^^, Hanya mereka yang merasai nikmat tarbiyyah di luar negara akan merasai betapa wowo nya hadiah ini!

Dan banyak lagi hadiah yang Allah bagi.

Menulis dalam kesempitan waktu yang penuh dengan agenda dakwah; juga nikmat. Kerana menulis ini juga dakwah. Dan dakwah ini juga nikmat! wow! Banyak kan nikmat Allah?

Sayang sungguh Allah pada Bib juga pada anda yang merasai begitu. 

Tapi kenapa Allah sayang? Ini bukan nada perasan bagus, Ini nada risau. Banyaknya dosa menyelubungi diri, hati penuh dengan bintik hitam. Andai bisa dilukis hati ini, ibarat budak comel yang mukanya ditampar- dipukul, meninggalkan luka yang sumpah tak kacak dan menghilangkan kecomelan budak tadi. Hiperbola. Tapi ini hakikat yang Bib rasa.

Bib jauh sekali mengharapkan murka Allah atas dosa Bib, walaupun tahu Allah murka. Tapi persoalan kenapa Allah sayang Bib sentiasa bermain di benak hati. Apa yang Bib buat sampai Allah sayang?

Berlari-lari pulang rumah mengejar masa mesyuarat, selepas selesai mesyuarat yang lain.
Menghadap komputer saban malam, menahan rasa menyampah dengan kerenah komputer demi melakar dakwah. 
(dan rasa nak termuntah melihat tulisan dan warna dalam komputer)
Sedia menadah telinga mendengar tomahan dan sindiran makhluk yang menentang gerak kerja.

atau apa-apa sahaja.


Bukan kerana usaha kita, Allah sayang.
Tapi kita berusaha mengharapkan sayang Allah.
Allah sayang kerana Dia Penyayang.

Kenapa Allah sayang walau hamba penuh dengan dosa?
Kenapa Allah sayang walau hamba belum merasa
usaha itu setimpal dengan kasih sayangNya?
Allah Sayang kerana Dia Penyayang.

Jangan soal kenapa.

Jangan hilangkan sayangMu bila terpisah roh dari jasad.
Sayangi aku hingga aku menghadapMu.
Sayang dengan sayang yang sebenar.
Syurga dan WajahMu.

Faghfirli ya Allah.
Kekasih.





There was an error in this gadget