Sunday 8 April 2012

Aku Kata, Aku Mahu, Aku EGO

Minggu-minggu untuk menyusun sudah berlalu,
Susun atur rumah
Susun atur jadual
Susun atur manusia.

Mengharap rumah berfungsi seperti layaknya...
Mengharap semua kerja terlaksana dengan baiknya...
Mengharap manusia terbina mengikut fitrahnya...

Aku mahu A.
Tapi mungkin mereka rasa B lebih baik.
Lalu Allah tetapkan C.
Maka siapa antara kita akan ikhlas menerimanya?
Hidup ini,
tidak habis ujiannya.
Bila berakhir,
maka terpisah roh dari jasad.

Aku mahu cepat melihat hasil.
Tak pernah sabar.
Kalau hasilnya mudah saja,
tiada erti perjuangan
tiada erti pengorbanan.

Manusia.
Dan Tuhan yang menciptakannya.
Aku 'mahu' manusia itu,
tapi 'lari' dari Tuhannya...
Tuhanku. Aku egois.

Aku 'berkecil hati' bila mereka menegur.
Kenapa?
Mungkin pernah aku mebesarkan diri. Angkuh. Mendabik dada.
Aku egois.



Faghfirli ya Allah...

No comments:

Post a Comment