Thursday, 21 June 2012

Atok Dah Pergi.

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum wbt.

Semoga Allah membahagiakan kalian. :)

Alhamdulillah wa Astaghfirullah.

Satu-satu ujian.

Pagi tadi bila Bib on skype, baca mesej Mak (mungkin juga bapa atau abang yang tulis)

Salam. Datuk dah takda. Meninggal jam 9 malam tadi. ...ok, jaga diri.

Pagi tadi, Bib tak lah terkejut sangat sebab semalam Mak dah kata yang dia akan balik kampung malam tu jugak dengan pak cik sebab doktor kata dah takda harapan untuk Atok. ...dan sebab Bib sangat sibuk menyiapkan 志望理由 shibouriyuu. Tak tahu nak terjemah apa, cari sendiri nanti k?

Lepas dah hantar shibouriyuu tu, banyak kali juga tertanya-tanya Mak bacakan ke tak kalimah syahadatain kat Atok. Menyesal kenapa lupa nak pesan kat Mak. Sudah la Bapa tak pergi sekali.

Tadi baru call Mak. Mak kata Bapa dengan Abang baru sampai kampung. Adik-adik yang lain pulak kat kampung sebelah Bapa, Sibu.

Mak kata bas Mak pukul 8 malam. perjalanan ke kampung memakan masa 6 hingga 7 jam. Atok meninggal pukul 9. Jadi Mak memang tak sempat jumpa. Nasib baik mak sempat jumpa masa balik  cuti sekolah yang lepas.

Atok tak kena tanam lagi. Kesian jasad Atok. Orang Kristian kena tunggu semua ahli keluarga sampai, bari jenazah dikebumikan. Kata Mak hari Sabtu baru dikebumikan.

Allahu Allah.Sebak.

Emm... Ada orang yang keliru ke? ^^

Mak Bib mualaf. Ayahnya, yakni datuk dan keluarga Mak yang lain masih belum menerima Islam.

Berbeza perasaan kalau kehilangan ibubapa, kehilangan suami atau isteri, kehilangan adik-beradik. Ya Allah, semoga Mak lebih mendekatiMu dengan kehilangan ini.

Kehilangan ini.

Atok sebelah Bapa Bib pun dah pergi, Allah dah ambil balik... :')

Tapi perasaan kali ini...

Perasaan 'tak sempat'.

Dulu, sebelum Atok pergi; berangan nak bawakan future husband  untuk keluarga sebelah Mak. Boleh sampaikan kefahaman kat diaorang.

Kali terakhir jumpa Atok, Atok kata dulu memang dia tak suka Mak kahwin dengan Bapa. Tapi (bila tengok anak-anak Mak comel dan pandai belaka, eheh) sekarang; walaupun Mak 'masuk Melayu' (dia memang tak faham yang Mak anuti bukan kaum, tapi Islam tu sendiri^^), dia suka sebab selalu balik kampung lawat dia. Tak pernah miss bawa kitaorang sekali... :') Waktu Atok cakap camtu Bib dah bergenang air mata, sayu... Tengok Mak dengan Bapak pun dah berkaca-kaca mata. kih kih... Setelah sekian lama, itulah kata-kata penerimaan Atok terhadap perkahwinan Mak dan Ayah.

Sepanjang usia ini, kitaorang adik beradik hanya mampu memahami bahsa Iban yang Nenek dan Atok gunakan. Faham tapi tak tahu nak jawab balik dalam bahasa Iban macam mana... Begitulah hingga akhir hayat Atok, cuma ada beberapa kali kitaorang berjaya bercakap dalam bahasa tu^^

Sekarang Atok dah pergi... Biarlah Allah yang tentukan nasib Atok. Cuma terkilan sebab tak sempat sampaikan kebenaran pada Atok.

Berapa banyak kali lagi kesempatan tu akan lari? Barapa orang lagi yang akan pergi begitu sahaja tanpa mendengar kebenaran?

Wahai yang memegang panji Islam, tolong sini yuk! :') Ada baaaaaaaaaaanyak kerja kat sini. Siapa Mus'ab yang akan datang membawa pencerahan di sini?

Awak, Atok dah takda. Awak dah takleh jumpa dia.


Muhammad.
Ketika Abu Talib pergi selamanya
ketika penduduk Taif menolaknya,
tiada kata berputus asa
biar sedih menyelubungi rasa
tapi tidak membelengu langkah.

teru terus maju.

Syaaban. syahdu...
:)

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget