Monday, 13 June 2011

The Past

Bismillahirrahmanirrahim~


'Yesterday was history, today is a gift, tomorrow is mystery'. Inilah ayat pernah diperdengarkan kepada Bib waktu Form 5 dulu...

History, Sejarah... haihh, siapa yang suka sejarah? Bib suka sejarah tapi memang susah nak dapat 100% markah lulus dalam ujian Sejarah waktu sekolah dulu. Kat kolej persediaan dulu pun sensei tegur Bib sangat lemah 歴史(sejarah)... haa.. Tapi sebab sayang sangat dengan subjek ni, kat U pun Bib amek gak rekishi sebagai subjek tambahan. Memang 'bijak' la Bib walaupun tau subjek ni lemah tapi amek gak. Bukan sebarangan rekishi, The Western History.

Buku teks kiteorang xde la secantik ni...

Sesaat yang berlalu juga adalah sejarah... Dalam buku teks sejarah dulu kita belajar pasal sejarah tamadun dunia, sejarah Tanah Melayu bla bla bla... Kenapakah kita perlu belajar sejarah, perkara yang dah lepas? Past is past... tapi kenapa ada orang yang menulis buku sejarah, melukis lukisan sejarah? Bangsa yang tidak mengenal sejarah akan mengulanginya. Kata-kata siapakah ini...

Penting kan sejarah tu. Hidup ini macam kereta, kena ada side mirror. Jalan menuju ke hadapan dengan berhati-hati dan jangan lupa imbas kembali sejarah kita. Sejarah kita? KITA? Kita? Commonly, kita manusia..ho... Satu lagi kelas yang 'best' Bib amek kat sini... Sensei akan buka video pasal macam-macam dan paling kerap kiteorang tonton ialah video dari mana asal-usulnya manusia itu. (人間の進化)... Sedihnya... Macam mana mereka boleh percaya bahawa dari haiwan yang entah apa namanya dalam  laut tu boleh bertukar menjadi dinasour yang macam cicak kemudain beruk lalu bila otak beruk tu berkembang jadi lah manusia. Bib tak nak ajar anak bib "Anakku, dulu kita asalnya beruk. kitalah beruk terpilih"... tak nak! booo bagi mereka yang membuat ideology ni!

KITA manusia, dan kita ibarat logam. Dalam kelas 入門ゼミ Bib kiteorang bincang pasal ekonomi Jepun dan コア人材 (core personnel) sangat-sangat diperlukan untuk memacu ekonomi. Hmm, orang Jepun pun dapat pikir camtu. Cuba kita tengok apa hadis Rasulullah kata pasal manusia ibarat logam...

Manusia ibarat LOGAM terpilihnya mereka semasa jahiliyyah, terpilih juga mereka semasa Islam, sekiranya mereka faham.

Ok, KITA... Jom kita faham siapa kita dan sejarah kita. Sila buka hati kita (bukan sekadar akal) untuk memahami...

Sesiapa yang Allah mahukan kebaikan baginya Allah memberikannya KEFAHAMAN dalam addin (agama)

Barang siapa dikehendaki Allah akan mendapat hidayah (petunjuk), Dia akan membuka dadanya untuk menerima Islam. Dan barang siapa dikehendakiNya menjadi sesat, Dia akan jadikan dadanya sempit dan sesak, seakan-akan dia sedang mendaki langit. Demikianlah Allah menimpakan seksa kepada orang yang tidak beriman. 
al An'am, 6: 125

Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik; maka baiklah seluruh jasad, dan apabila ia rosak maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah HATI.
心はどこ?qalbu...di manakah?

Dan sungguh, akan Kami isi neraka Jahanam banyak dari kalangan jin dan manusia. Mereka memiliki hati tetapi tidak dipergunakan untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka memiliki mata tetapi tidak dipergunakan untuk melihat (tanda kekuasaan Allah) dan mereka memiliki telinga tetapi tidak dipergunakan untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka seperti haiwan ternak bahkan lebih sesat lagi. Mereka itulah orang yang lengah. 
al A'raf, 7: 179

KITA percaya sejarah manusia itu bermula dengan penciptaan Nabi Adam a.s. oleh Allah SWT. Banyak kisah penciptaan manusia yang Allah sebut dalam Al Quran.  Bib kongsikan sikit je kisah penciptaan Nabi Adam dan manusia....


Dan sungguh Kami ciptakan manusia dari saripati berasal dari tanah. Kemudian Kami menjadikannya air mani yang disimpan dalam tempat yang kokoh (rahim).
al Mu'minun, 23:12-13

Dalam Allah nyatakan tujuan hidup manusia. Allah nyatakan manusia itu sebagai khalifah ketika Dia menciptakan Nabi Adam, dan manusia itu adalah hamba- harus tunduk dan patuh padaNya.

Dan ingatlah ketika Tuhan-mu berfirman kepada para malaikat,  "Aku hendak menjadikan khalifah di bumi." Mereka berkata, "Apakah Engkau ingin menciptakan makhluk yang merusak dan menumpahkan darah di sana, sedangkan kami bertasbih memuji-Mu dan mensucikan nama-Mu?" Dia berfirman "Sungguh Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui." 
al Baqarah, 2:30

 Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadat kepada-Ku. 
adz Dzariyat, 51:56

Allah utus rasul dalam kalangan manusia untuk mengajarkan ayat Allah.

Dan Kami tidak mengutus sebelummu (Muhammad), melainkan orang laki-laki yang Kami berikan wahyu kepadanya di antara penduduk negeri. Tidakkah mereka berpergian di bumi lalu melihat bagaimana kesudahan orang-orang sebelum mereka (yang mendustakan rasul). Dan sungguh, negeri akhirat itu lebih baik bagi orang yang bertakwa. Tidakkah kamu mengerti? 
Yusuf, 12:109

Firaun, kaum Luth, Tsamud dan Aad; Allah binasakan mereka kerana keingkaran mereka. Ini bukan dongengan. Ini sejarah... ia benar berlaku. 

scary~

Dan semua kisah rasul-rasul, Kami ceritakan kepadamu, agar dengan kisah itu kami teguhkan hatimu, dan di dalamnya telah diberikan kepadamu kebenaran, nasihat dan peringatan bagi orang yang beriman.
 Yusuf, 11:120

Itulah sejarah... kebenaran, nasihat dan peringatan. Dan Allah utus Nabi Muhammad SAW rasul terakhir dan kita umat terakhir- umat akhir zaman.  Rasulullah SAW wafat meninggalkan kita al Quran dan as Sunnah.  Nikmat Islam yang kita dapat hari ini adalah hasil perjuangan mereka yang mahukan kalimah 'tiada Tuhan selain Allah dan Nabi Muhammad pesuruh Allah' tertegak di seluruh dunia.


KITA pernah menguasai dunia. Tapi kita juga telah 'jatuh' setelah khalifah di Turki dijatuhkan. Nikmat Islam yang kita peroleh hari ini adalah melalui pengorbanan harta, masa, tenaga dan darah. Kenapakah mereka sanggup berkorban demikian??? Kenapa? Sebab mereka yakin janji Allah...

Engkau (Muhammad) tidak akan mendapatkan suatu kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, saling berkasih sayang dengan orang-orang yang menentang Allah dan Rasul Nya, sekalipun orang-orang itu bapanya, anaknya, saudaranya atau keluarganya. Mereka itulah orang-orang yang dalam hatinya ditanam Allah keimanan dan Allah telah menguatkan mereka dengan pertolongan yang datang dari Dia. Lalu dimasukkan Nya mereka ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Allah redha terhadap mereka dan mereka pun merasa puas terhadap Nya. Merekalah golongan Allah. Ingatlah sesungguhnya golongan Allah itulah yang beruntung.
al Mujadalah, 58:22

Bangkit yuk! Bila kita mengetahui kebenaran dan yakin dengan nya, adakah kita akan menerima kebatilan? Bila kita mengetahui kebenaran satu nikmat kebatilan satu azab, tidakkah kita merasakan ianya penting dan harus disampaikan kepada orang lain? Renungkan kisah Habib An-Najjar dalam surah Yaasin (kita selalu membacanya tapi jarang mengambil pengajaran)...

Dan datanglah dari hujung kota, seorang laki-laki dengan bergegas dia berkata, wahai kaumku! Ikutilah utusan-utusan itu.
 Yaasin, 36:20
[kisah dari ayat 13 hingga 31]

Allah ciptakan dunia untuk kita agar kita berusaha menyelesaikan misi akhirat. Akhirat- di situlah tempat kita yang kekal. Syurga itu benar, neraka itu benar... Aim for Jannah! Tapi dapat melihat Allah itu lebih best ...
ya Allah,
Jika aku menyembah-Mu kerana takut api neraka-Mu,
maka bakarlah aku di dalamnya!
Dan jika aku menyembah-Mu kerana mengharap syurga-Mu,
maka campakkanlah aku daripadanya!
Tetapi jika aku menyembah-Mu kerana kecintaanku kepada-Mu,
Janganlah Engkau enggan memperlihatkan wajah-Mu yang abadi padaku.
-rabiatul adawiyah-

Sedang memulakan ulangkaji Western history... juga cuba menghadam tarbiyyah... dan memuhasabah diri...

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget