Friday, 17 June 2011

Zalim Macam Firaun

Ingat lagi tak peribahasa Melayu?

Besar macam gajah
Merah macam saga
Tinggi macam galah

Banyak lagi...yang nak kongsi hari ni ialah...

Zalim macam firaun

Atas jasa pedagang Arab yang datang ke Tanah Melayu untuk menyampaikan Islam sambil berniaga, kita kenal siapa firaun..

Sila jangan jadi macam firaun, orang zalim dilaknat Allah. Maksud zalim ialah tidak meletakkan sesuatu pada tempat yang sepatutnya. Lawan sifat zalim ialah adil.

Contoh kezaliman yang simple kita biasa buat ialah, memilih orang yang takde usaha langsung untuk membuat sesuatu. Huu... Mungkin ada sebab orang tu buat macam tu, tapi cuba fikir macam mana orang yang da berusaha tapi dia tak terpilih, mesti dia rasa dizalimi kan? Tapi Allah sahaja lah yang memiliki sifat yang sempurna. Allah Maha Adil.. Tidak pernah menzalimi hambaNya...

Untuk orang yang sudah berusaha tapi tidak terpilih, dia tidak perlu merasa diri dizalimi sebab Allah mungkin dah tetapkan yang dia tidak terpilih sebab Allah tau apa yang terbaik untuk dia agar dia lebih dekat kepada Allah. Dan mungkin Allah nak uji sejauh mana dia berusaha dan bersabar. Kalau dia berusaha sekadar mengharapkan terpilih, maka usahanya hanya penat dan lelah sahaja.

Sekali lagi Allah mencubit hati bib. Jangan mengharap pujian orang semata tapi buatlah untuk mendapat redha Allah semata.

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget