Friday, 17 February 2012

Ustaz Tak Ramai!

Bismillahirrahanirrahiim...

Ya ni post kedua hari ni... Tak da kerja la tu! Ada! Banyak kerja bersusun ni. Tapi nak jugak!

Baru tadi skype dengan Mak. Sekarang Mak dengan Aimi suka sangat tengok rancangan bersama Uztaz Don kat TV al Hijrah tu. Hari ni Ustaz Don datang Kuching, bagi talk. Tak tahu lah macam mana tiba-tiba;

Mak kata, "Nanti carilah suami macam Ustaz Don".

"Ha? Nanti muka," (buat-buat) terkejut sambil buat gaya ala-ala Ustaz Don.

"Carilah ustaz, boleh bersabar ngan perangai bibah"

"Sampai hati Mak. wuuwuu. Kechak!" sambil buat gaya hati terluka.

dalam hati; Mak, I tengah struggle untuk berubah lah ni.

"Dah ada calon kah?"

"Ha? Tak de lagi. Mak lah cari kan. Hahaha... Eh. Jangan-jangan!"

"Hehe"
(Calon? Yang macam ustaz ke? Keluar lah imej budak al Azhar, budak Indonesia. hahaha... banyak je calon)

"Cari calon dari Uk ke, France ke, Rusia ke... baru smart, Mak!"
...

Begitu lah perbualan skype kami. Haha...

Lawak lah. Tak rasa lawak ke? Banyak orang yang masih anggap ustaz-ustazah tu orang je orang yang soleh. Ye tau, korang tak macam tu... Kita generasi yang berevolusi ;) Nak fahamkan generasi atas bukan senang, kan? Mangsa keadaan. Huuu. Tak pe cuba faham kan sikit-sikit.

Kalau lah ada ibu yang kata kat anak lelaki dia; "Nanti carilah calon isteri yang Ustazah". Alamatnya tak kahwin lah gadis 'bukan ustazah'.

Nope! Bukan salah ibu bapa yang tak faham... Nak cari siapa salah, memang takkan habis masalah.

Siapalah yang taknak suami hafaz al Quran, boleh bercakap depan khalayak, berkepimpinan, boleh bimbing kita menuju Syurga (berjubah, berserban)? Ya, hakikat fitrah manusia itu nak semua yang baik.

Tapi...

Tapi...

Tapi...

Kalau Bib kahwin dengan Ustaz (yang pakai jubah, serban semua tu), agak-agak saudara-mara yang lain boleh terima ke?  Melihat suasana di sana, kalau dibandingkan Ustaz A yang pandai berkata-kata bagi ceramah dengan Engineer muda B (contohnya) yang pandai bermain, bergaul dengan anak-anak muda, boleh melawak dengan mak cik- mak cik, boleh  bersembang dengan pak cik- pak cik; rasanya masyarakat lebih memilih B.
 
Sungguh tidak dinafikan ustaz-ustaz kita sekarang memang memiliki karisma yang cukup menarik dan mudah bergaul dengan anak-anak muda. Ya, lihat saja Ustaz Azhar Idrus dan Ustaz Don. Respect! Malangnya, bukan semua kita berprofession ustaz-ustazah. Ibu bapa pun kebanyakkannya menggalakkan anaknya menceburi bidang sains dan ekonomi, kan? 

Berbalik kepada kisah pemuda B. Tak habis lagi. Keterampilan B (of course tidak melanggar syariat) menyebabkan dia mudah bergaul dengan masyarakat sekeliling... dan orang sekeliling akan mudah menerimanya. Jadi, dia boleh 'pancing' beberapa orang untuk duduk bersama membina jiwa! Dan bukannya hanya memberi ceramah, tanpa ada pemantauan yang berterusan!

Ooh... orang yang berbulatan gembira la ni?

Uhuk... uhuk... Ya, itu lah...

Jadi apa pulak kaitannya pemuda macam B dengan perkahwinan Bib?

:)

Tujuan hidup bukan nak berumah tangga semata-mata. Dia bukan sekadar orang yang menangggung nafkah, atau orang yang bertahan dengan kerenah Bib. Sebab dia bukan untuk Bib seorang. Dia untuk keluarga, dan satu komuniti. Tak beerti kalau ada suami soleh yang sejuk mata memandang, tapi tak musleh; tak bisa men'soleh'kan masyarakat. Soleh wa musleh. Baik dan membaikkan. Biarlah tak da tittle ustaz, asal masyarakat bisa mendengar dan menerima mesej islah itu. InshaAllah.

Mak!! Bib akan dapatkan calon menantu yang boleh membawa kita semua ke syurga. Ya, satu kampung kita bawa sekali.

Err... beratnya. Ni yang susah nak kahwin ni. Eh. Jodoh Allah tetapkan. :)

Allahualam.

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget