Tuesday 28 June 2011

Saya nak pemadam yang berhasil memadamkan sejarah silam

Bismillahirrahmanirrahim

Pernah tak anda kenal seseorang yang berubah jadi baik depan mata anda? Eh, maksudnya bukanlah die berubah dihadapan anda sekelip mata, tapi die berubah jadi baik dalammasa anda mengenalinya.

Hidayah milik Allah kan?^-^

Pernah tak die bersikap-sila-jangan-sebut-pasal-kisah-silam-saye? Die akan rasa rendah diri dan sedih, bila cerita pasal kisah lampau yang ingin dilupakan, walaupun bukan kita yang memulakan cerita?

Pernah jadi kat bib, ada seorang hamba Allah ni dia bertanya samada bib bertanyakan tentang kisah silamnya kepada seorang kawan-sama-sekolah-dia ketika kami berjumpa di 'taman'. Lalu bib pun menjawab, "eh, tak da masa nak cerita pasal kisah silam awak. Bib tak kisah pun macam mana masa lampau awak. Yang penting siapa awak hari ni untuk tentukan masa depan". Maksud ayat bib tu ialah tak kisah la masa lampau die teruk macam mana sekali pun, bila Allah dah bagi hidayah dan die dah faham matlamat hidup manusia, apa peranan die untuk capai matlamat tu.

Tapi kan....bib pun masih tak boleh nak lupa kenangan manis-tapi-sebenarnya-beracun dari ingatan bib, kalau ada orang yang tanya pasal kenangan aka sejarah tu mesti la rasa macam nak tukar-topic-please...

Lalu bib hari in berkata pada diri sendiri, "siapa pun kamu semalam adalah persoalan kedua setelah perubahan ke arah redha Allah yang kamu pilih. Yang penting adakah kamu yang hari ini telah belajar dari sejarah mu sendiri agar membawa kebaikan di masa akan datang?"

Senyum, peace!

1 comment:

  1. terasa untuk tidak mahu bgn dr sujud bila sedar diri inilah pendosa suatu masa dulu:(

    sama-sama usahakan:)

    ReplyDelete