Thursday, 29 November 2012

Kahwin Muda

Bukan dikhitbah, tapi gembiranya mengalahkan orang nak nikah!

***
Ade orang tanya Bib apa pendapat Bib tentang Baitul Muslim. (take note: yang bertanya tu akhwat ok...)

Waktu tu boleh je jawab begini dan begini... Tapi lain pulak jawapan keluar (bukan bercanggah, cuma ada tambahan... haha).

"Kena kahwin masa muda supaya dua-dua (suami isteri) tahu rasa susah".
(jawapan ni keluar mungkin disebabkan baru dengar mp3 seorang uztadz yang kahwin awal dan menyarankan orang muda kahwin awal juga)

Huraian: Terutama kita ikhwat wa akhwat yang berada di jalan juang ni, kalau rasa-rasa nak kahwin, layak kahwin.. jalan saja! Biar masih belajar! Ustadz (ekceli digelar Dr) tu kata; tak apa kahwin masa belajar. Masa belajar kita tak ada duit sangat, jadi kita dan pasangan kita akan belajar erti susah.

Bila dah susah tu kita tak mudah nak abaikan baitul muslim kita. Kalau kita masa muda biasa senang, bila kahwin dah kerja semua, ada masalah sikit tarik muka, merungut... Macam-macam masalah akan timbul. Bib tak kata semestinya begitu, tapi kecenderungan tu ada, kan?

Lagipun, bak kata Dr Muhaya, lebih baik kahwin awal untuk elak maksiat.

Satu lagi, kita tahu Maratib Amal kan? Alang-alang dah terjebak denagn manhaj ni dari tangga pertama, tangga kedua dan seterusnya pun kenalah ikut manhaj kan?

Bukan main ikut suka kita, individu muslim nak begini, tapi baitul muslim nak cara lain pulak... Kalau gitu tak jadi lah tangga tu.

Bukanlah Bib yang paling baik dalam hal Baitul Muslim.... Tambah lagi, diri sendiri banyak dosa. Entah terampun atau tidak :'( Tapi atas niat untuk berkongsi dan untuk tarik telinga sendiri dan cubit hati sendiri. :'(

Ditanya lagi; dah bersedia ke belum?

Gulp.
...

Sahabati, sedia ke tidak, ada calon ke tidak- tolak tepi. Yang penting isi dulu borang BM. Yang penting bina kefahaman tentang ni. Scan NIAT! Sementara tunggu jawapan tu, persiapkan lah diri! (part ni yang paling lemah :( sobs )

***
Apa yang menggembirakan tu biarlah rahsia. Sebab ianya terlalu pelik untuk digembirakan. Disebabkan Bib pelik, layan je lah rasa gembira ni. :D

Terima kasih Allah :')
GANBAROUJIBUN!


(update dari keitai, camni la jadinye... ni link gambar: http://www.tumblr.com/tagged/muslim-couple)



2 comments:

There was an error in this gadget