Friday 16 November 2012

Tottori Ke Tanah Asing

Bismillahirrahmanirrahiim.

Lagi dan lagi. Kerap kali roh mereka yang gugur di Palestine menarik dan menyambut aku dari terus lemas.

...

Assalamualaikum.

Alhamdulillah wa astaghfirullah untuk kasih sayang Allah yang pada hamba Nya ini. Yang kerap kali selingkuh, tapi tak mudah pula Dia meninggalkan aku begitu saja.

Memang Allah uji kita dengan apa yang kita katakan.

Kita kata; "Berdakwah tak perlukan jawatan."

Dan Allah uji kata-kata itu dengan tidak memberi apa-apa ketika yang lainnya dilihat sibuk menjalankan tugasan. Dan kita hanya mampu melihat dan bertanya "Ada yang boleh saya bantu?".

Allah uji dengan rasa "Aku tak layak".

Lalu tanya pada diri; di mana keyakinan kita pada kata-kata kita sendiri?

"Ikhlaslah. Berdakwah tak perlukan jawatan."

Bagaimana menjadi seperti Julaibib? Ketika dia tidak dikenali dengan kehebatan apa pun, pada saat kesyahidannya Kekasih Allah mencari-cari, biar yang lain lupa akan dirinya.

...

Maafkan aku Tottori. Kita tak layak ke sana bersama mereka. Hanya ke Tanah Asing ini. Lagi. :')




...

Aku bukan yang terhebat dalam menulis.
Aku bukan yang terhebat dalam berkata.
Aku bukan yang tehebat dalam mendidik.
Aku bukan yang terhebat dalam melukis, mencipta,
bukan dalam mengatur jauh sekali memimpin.
Tidak dalam apa pun.

Aku bukan yang hebat dalam halnya sabar.
Bukan juga dalam halnya ikhlas...
Tapi tak pernah aku, ya Allah...
cuba untuk menjadi yang terkebelakang
dalam mencintai mu.

Maka maafkan aku bila aku putus asa.




No comments:

Post a Comment