Wednesday, 7 November 2012

Tunggu Jam 10 Malam

Bismillah~

Dari pukul 8 malam hingga ke pukul 9 malam kemudian ke pukul 10 malam.
Tunggu. Begitulah tanggungjawab seorang ibu. Mestilah risau kalau anaknya balik lambat.

***

Teringat pesan Mak Bib, banyak kali dia pesan. Tak. Baru dua kali. Dia kata yang Dr. Muhaya kata; lebih baik orang muda kahwin awal daripada mereka (termasuk Bib dan anda yang sedang membaca. sila perasan masih muda) melakukan perkara tak senonoh. Subtopic ni masuk bila cerita pasal *** nak kahwin. Dan akan berubah kepada subtopic yang paling 'tolong-jangan-tanya' iaitu BIB DAH ADA CALON KE? Biasanya begitulah perbualan kita dan ibu bapa kan, kalau ada ahli keluarga yang nak kahwin. ITU BUKAN POINT BIB. Harap maklum. ehek ehek.

Mak pesan (dua kali lepas cerita pasal kahwin. I kira you!); lepas solat berDOA lah dapat suami yang PENYABAR. SABAR dengan kerenah Bib.

Yup. Mak dengan Bapa lebih tahu tahap kesabaran anaknya. Kerut dahi, muncung mulut, lirik mata- dah berapa tahun mereka tengok semua tu. Mesti dah arif. Tapi mereka pun tahu yang anak mereka ni baik sebenarnya. Cuma tu lah...

***

Hari ni belek-belek al Quran cari dalil something, terjumpa:

Maka bersabarlah engkau, sungguh janji Allah itu benar dan sekali-kali jangan sampai orang-orang yang tidak meyakini itu menggelisahkan engkau.
Ar Rum 30: 60

Senyum je baca ayat ni. Wahhh kejap lagi bersua hati dengan adik-adik tercinta.

***

"Akak... minta maaf kiteorang lambat sikit".
"Oh. Ok".

"Akak... pukul 10 boleh tak?".
...

Terserempak lagi dengan ayat tadi. 

Maka bersabarlah engkau, sungguh janji Allah itu benar dan sekali-kali jangan sampai orang-orang yang tidak meyakini itu menggelisahkan engkau.
Ar Rum 30: 60

Baca sambil dahi kerut-kerut.



***

11. Usai. Habis. Kemenangan Allah itu pasti. Bersabarlah. Kerana memang kita diuji.

Think simply. Muhajirin ditindas, diseksa, dipulau bagai sebelum mereka berhijrah. Dan mereka bersabar. Hidup kita memang sentiasa diuji Allah. Ye lah walaupun tak nampak kita kena seksa bagai. So, just be patient. And have faith!

***

Selain berdoa dapat jodoh orang sabar, jangan lupa berdoa agar diri sendiri yang sabar. Lelaki baik untuk perempuan baik, kan? Tak yah gedik nak cari laki penyabar. Sabarkan diri dulu. Nanti Allah bagi, dia datang. Wink.

Ahaks. Mood buat-buat gedik. Wekk :p 


nota 1: Sabar sebahagian daripada iman. Bukan separuh. Dua kali sabar bukan sama dengan satu iman. Lagi entah berapa bahagian iman tu ada banyak yang perlu kita didik.

nota 2: Bahasa Bib 'selalunya' Bib je yang faham. For sure yang lebih faham tu Allah. Jadi mana-mana yang tak sampai tu, maafkan lah. Memang sengaja berselindung di balik kata.

nota 3: selamat berkenalan, terima kasih bagi yang singgah.

nota 4: maafkan kegedikan Bib malam ni. Tak tahu makan apa yang terlebih sampai jadi macam ni.


Allahualam.

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget