Tuesday 3 January 2012

Allah Berikan Lebih dari Jangkaan HambaNYa

Bismillahhirrahmannirrahim...

Alhamdulillahwastaghfirullah.

Baru balik dari program tarbiyyah selama seminggu. Tak payah kira berapa banyak duit juga masa yang kita habiskan untuk program tu. Mungkin ada setengah orang fikir membazir, sebab menjangkakan 'dapat' lebih banyak. Tapi, jom betulkan kembali niat kita (yeah, walaupun dah habis program... moga tak terlambat untuk mendapat pengampunan Allah SWT). Daripada 'spend' mari tukar kepada 'invest' duit dan masa kita. Jangan menjangka yang orang akan bagi apa yang kita nak tanpa mahu berfikir nilai tarbiyyah ada dalam setiap susunan Allah SWT. Bukankah Allah itu sebaik-baik Perancang? :)


"... mereka merancang, dan Allah juga merancang. Dan Allah adalah sebaik-baik perancang"
al Anfal 8: 30

Dan Allah kan banyak sebut tentang orang yang berfikir dalam Al-Quran? :)



InshaAllah nak kongi sikit tarbiyyah yang Bib dapat. Mungkin berbeza dari orang lain tapi inilah yang terkesan di hati.

Perang Salji

Kiteorang kena buat snowman dan snowball. Pastu, kena DEFEND snowman dan ATTACK pihak lawan. Sebagai defender, sumpah sakit kena snowball besar dari pihak lawan, plus sejuk, plus pinggang dan lutut sakit kena melutut atas salji yang sejukkk untuk jaga snowman tu. Waktu main tu, jatuh lah airmata... snowman itu ibarat Islam yang harus kita pertahankan. Macam mana perit sekalipun kita diserang, kalau kita beriman yang Islam itu deen yang benar, kita tetap pertahankan. 'Ok lets stop! I got the message of tarbiyyah! Lutut sakit ni weyyh!' detik hati. Namun Allah datangkan satu lagi tarbiyyah; bersabarlah... mujahadah itu payah kerana syurga itu mahal. Lalu kami terus cuba untuk bertahan.

 Plasticine aka tanah liat 

Ada satu haritu; kiteorang main plasticine kat rumah. perghh... plasticine Jepun best! LEMBUT dan senang bentuk. Kiteorang pun buat macam-macam. 

comel kan? yang kecil komakai tu jiran sebelah buat =p


Ape tarbiyyah nye, Bib? ... selagi kita sentuh dan bentukkan plasticine tu, sifat dia masih tak berubah- lembut. Tapi yang kami langsung tak guna bila dibiarkan, dia jadi keras lalu dibuang sebab memang dah tak boleh nak bentuk... samalah macam HATI kita. HATI yang tidak disentuh dengan ruhhi akan KERAS. 

Kiriman Cinta

Kiteorang main Kiriman Cinta. Game ni macam game tak tau nama ape. Tapi satu group akan point kat group lain, pastu group yang kena point tu point pulak kat group lain. Contoh, umar kata, 'umar love, umar love, umar love to hamzah love' pastu hamzah jawab, 'hamzah love, hamzah love, hamzah love to bilal love'... Sebagai group Hamzah, sedih tau sebab tak banyak kena point, seolah-olah Hamzah tak disayangi dan Hamzah takde peluang untuk sampaikan cinta dia kat group lain... cecece, tapi tau je akhwat sume sayang kiteorang ;)

Lagi satu kiriman cinta bukan dalam bentuk game... tapi surat atau kad... wink wink... Paling syok tu surat dari Malaysia.

Jazakillahkhair Kakak-kakak Ansarian! Jzkk kerana ada bersama Bib walaupun jauh di mata

Kita tsabat hari ini mungkin bukan kerana usaha kita namun kerana doa mereka
Kakak to Adek
Kakak Tinggi to Adek Pendek... kiteorang sama Mummy ;)

Terima kasih Allah kerana mengurniakan mereka untukku. Terima kasih untuk ukhuwah ini. 

Bas Balik

Program tu dah habis... Kiteorang naik bas nak balik ke 'bandar'... Dalam bas, Pak Cik Bas tu syorkan kiteorang nak tengaok movie tak. Ada tiga movie, rasa yang paling tak lagha movie... so kiteorang pun tengoklah... nak tau cerita apa? Monster inc. Dulu suka sangat cerita ni... sebab budak Boo tu comel... Tapi kan, bila tengok kali ni, ada something Allah nak bagi. Mula-mula Monter tu kan allergic semacam dengan manusia (ingat kagi tak part seekor monter tu dibersihkan sebab ada stokin budak yang lekat badan dia). Pastu bila Boo datang kat dunia monster ni, Sullivan tersedar yang manusia tak men'damage'kan mereka pun... Dia rasa Boo tu sangat sweet~ Akhirnya dunia monster tu bertukar dari menakutkan budak-budak dan rasa manusia ni virus kepada menceriakan mereka dan rasa manusia tu okey je! HAA... Cuba replace kita adalah monster tu dan budak comel tu adalah TARBIYYAH. Mula-mula dulu mesti ada yang rasa allergic dengan bulatan gembira semua ni. Tapi bila dah TAHU NILAI TARBIYYAH mesti semua orang nak... (cecece... rentetan dari slot sorang kakak tu ^^) Yeah, memang lah jalan ini tak nampak best seperti mendapat 100, 000¥ atau seperti bermain dengan kanak-kanak riang, tapi jalan ini bukannya nak men'damage'kan kita pun demi meraih redha Allah tu, kan? :) Sebab memang dah takde jalan lain.

Pastu dalam bas, Bib nampak fenomena ini...
gambar gelap sikit... nampak tak Pak Cik yang tengah memandu bersama pembantu dia?

Pak Cik tu tengah ajarkan jalan kat pembantu dia. Macam kita dengan murobbi kita... Murobbi kita tunjukkan jalan, dan harap suatu hari kita boleh melalui jalan ini dengan baik. ^^ sayangi murobbi anda. Tapi ingatlah siapa pun boleh menjadi murobbi kita, kita juga murobbi untuk diri kita sendiri, dan Allah SWT adalah murobbi yang Terbaik.

Istighfar

Fuuh... Saat hati gementar untuk memulakan kerja, akhwat yang tenangkan Bib selalu pesan banyakkan istighfar. Kenapa istighfar? Kan selalu kalau nak bagi semngat kita kata 'You can do it! Good luck!', 'Yosshaa! Ganbare!', 'Aja aja fighting!!' dan macam-macam lagi? Kalau istighfar selepas dapat sesuatu keputusan Bib tahu lah. Sebab kalau kita dah berjaya, nanti timbul rasa riak tanpa kita sedar bahawa kerana kesungguhhan usaha kita, kita berjaya. So kena istighfar. Tapi sebelum buat sesuatu kenapa kena istighfar?  Dalam kekalutan rasa tu, Bib fikir balik maksud istighfar tu. Mohon keampunan Allah. Mungkin kerana banyaknya dosa kita pada Allah, boleh menghalang apa yang kita cuba sampaikan. Sebelum mahupun selepas melakukan sesuatu banyakkan istighfar. Mohon keampunan Allah. Kembali kepada Allah.


Jom SHARE apa nilai tarbiyyah yang kita dapat. Mungkin tak banyak yang kita dapat dalam slot bersama ustazah, mahupun apa-apa slot. Mungkin tarbiyyah yang kita dapat bukan dalam bentuk percakapan, tapi boleh jadi Allah bagi tarbiyyah dalam bentuk yang lain. Contohnya, sebelum ni kita selalu buka paip besar-besar membazir air. Tapi bila kat sana, kita tengok akhwat kita ambil wudhu buka paip kecikk je. Pastu kita fikir; membazir itu amalan syaitan. So itulah tarbiyyah yang Allah nak bagi kat kita (ok sangat simple, sebab ni contoh je).

Dalam setiap apa yang Allah aturkan untuk kita, adalah GIFT. Sia-sia bagi kita kalau enggan mencari nilai tarbiyyah yang ada pada GIFT tu dalam membentuk kita menjadi menjadi individu yang mengikut acuan Islam.

Alhamdulillahwataghfirullah...

Afwan jiddan atas kekurangan juga keterlebihan, afwan andai ada hak yang tak tertunai. Akhir kalam; ingatlah

Kitalah umat pertengahan

Dan demikian pula Kami telah menjadikan kamu umat pertengahan agar kamu menjadi saksi atas manusia dan Rasul menjadi saksi ke atas kamu. ...
al Baqarah 2: 143


Kitalah umat terbaik

Kamu adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia, (kerana kamu) menyuruh berbuat yang maaruf dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada Allah. ...
Ali Imran 3: 110

Kitalah saudara Rasululllah SAW yang baginda rindui...

“Wahai Abu Bakar, aku begitu rindu hendak bertemu dengan saudara-saudaraku (ikhwanku),” berkata Nabi saw. “Wahai Rasulullah, bukankah kami ini teman-teman engkau?” jawab Abu Bakar. “Bukan,” jawab Nabi saw. “Kamu adalah sahabat-sahabatku”.

Para sahabat menjadi keliru dan hairan siapakah yang dimaksudkan dengan ikhwan yang Rasulullah rindukan itu. Rasulullah segera menjelaskan; “Ikhwan ialah mereka yang belum pernah melihat aku, tetapi mereka beriman dengan aku sebagai Rasulullah dan mereka mencintaiku lebih daripada kecintaannya kepada anak dan orang-orang tua mereka”.
Wallahualam. Moga diampuni dosa-dosa kita.


1 comment:

  1. Best! Dr encik salji sampe ke pak cik bas ada jak bnda yg kta blh amek iktibar.(:

    ReplyDelete